Historické prameny
na dosah
Úvod
Edice
Kategorie
Autor
Název
Rok vydání
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Regesty
Datum vydání
Místo vydání
Autor regestu
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Všechny
Hledat
Mapy
O projektu
Autoři
Nápověda
čtenář
Hledání osoby:
»Jan z Dubrovníka«
v
Deník Petra Žateckého (Heřmanský)
Když jsme pak přišli ve středu ráno do koncilu, předložil
(Jan z Dubrovníka)
první závěr, totiž že svátost přijímání 2 V rukopise septem
strana: 45
jez, a z toho kalicha pí.« Jak je vidět, citoval
Jan z Dubrovníka
Písmo podle toho, jak se mu to hodilo. 5 Žid.
strana: 47
mu ji podati, aby nezemřel bez přijímání. A k tomu
Jan z Dubrovníka
cituje výrok Archidiakona: »Netřeba mimo to při- dávati, protože kde
strana: 50
kapitoles stručně vyjádřil4 platnost zvyklosti. 33 O hádání Čechů s
Janem z Dubrovníka
a jejich výtkách kon- cilu srovn. vypravování Jana Stojkovice v
strana: 53
sobotu nejbližší po svátku Dorotině do koncilu, povstal svrchu jmenovaný
Jan z Dubrovníka
a do- poručoval svou řeč, kterou promluvil den předtím, totiž
strana: 59
čtyř artikulů; za třetí bude dána možnost, abyste replikou odpověděli
Janovi z Dubrov- níka;
přejete si ji míti hned po jeho aktu?“ Jemu nedali
strana: 62
žádáme, abyste od nynějška nepřetřásali, že někdo mluví svým jménem;
Janovi z Dubrovníka
nevznikne újma tím, že bude mluvit ne tak obšírně, ale
strana: 62
papežského palácel a doktorem Jindřichem Tokem, žádali o odpuštění pro
Jana z Dubrovníka
a hojnými slovy ho omlouvali, že prý mluvil v dobrém
strana: 63
a omlouval ho, jak jen mohl. Když umlkl, děkoval mu
Jan z Dubrovníka
za spra- vedlivou omluvu a opět se sám před celým
strana: 64
Když to bylo skončeno, pravil mistr Petr Engliš za sebe:
„Jan z Dubrovníka
řekl, že způsoba svátosti nemá v sobě žádnou účinnost; zda
strana: 65
podle Ryby nepatří. Deník Petra Žateckého 5 65 vstal týž
Jan z Dubrovníka
a mezi jiným pravil: „V evange- liích Matoušově, Markově, Lukášově
strana: 66
po svátku Školastiky, když jsme přišli ráno do koncilu, povstal
Jan z Dubrovníka,
chtěje ukončit svůj akt. Mezi jiným mluvil takto: „Není valného
strana: 69
tora, který chtěl králi podati jed. Rovněž pravil legát o
Janovi z Dubrovníka:
„Buďte k němu laskavi, prosím vás, a odpusťte mu!“ Prokop
strana: 82
uctivostí, budete to moci přímo rukou hmatati.“ Tehdy mu odpověděl
Jan z Dubrovníka:
„Chcete-li replikovati, nechť i já smím také replikovati a tento
strana: 105
ke zlému, že to chce pokládati za nevysloveno. Oslovuje pak
Jana z Dubrovníka
prohlásil: „Kdybych něco řekl, co by směřovalo k vašemu za-
strana: 106
nysia, Cypriána, kteří podávali kalich lidu. Rovněž si přál, aby
Jan z Dubrovníka
hned odpověděl na jeho důvody. Ale ten nechtěl a pravil:
strana: 106
věděl: „Nedbám, jen to povězte!“ A když tak byl vyvrácen
Jan z Dubrovníka,
povstal cister- ciácký opat, který měl za naší přítomnosti řeč
strana: 107
navzájem, protože tak rychleji poznáme, kdo má pravdu.“ Tehdy se
Jan z Dubrovníka
vyjádřil Rokycanovi: „Kdyby to bylo v mé záležitosti, věřte, mistře,
strana: 107
se uvarovat povrchnosti. A tak Rokycana dokazoval velmi příhodně, že
Jan z Du- brovníka
pochybil v mnohých věcech, totiž že se předobraz Starého Zákona,
strana: 107
mně přebývá a já v něm.« 108 pravil, že se
(Jan z Dubrovníka)
v svých výrocích zaplétá do rozporů. Rovněž (že mluvil) o
strana: 109
do koncilu povstal Ro- kycana a pokračoval v replice proti
Janovi z Dubrovníka.
Především pravil o nových doktorech: „Že je ve všem nepři-
strana: 109
pod obojí způsobou je »nebezpečnější« než pod jed- nou, ale
Jan z Dubrovníka
v svém výkladu citoval, že je »hříšnější«.2 Rovněž mu vytýkal,
strana: 110
podle přikázání Kristova (mínil faráře na Louži, mnicha). 2 Rokycana
Janovi z Dubrovníka
vytýká, že v citátu zaměnil slova magis periculum slovy maius
strana: 110
fovi mluvil málo, o Jeronymovi vůbec pomlčel. Rovněž vy- vracel
Jana z Dubrovníka
za to, že řekl, že nechce čísti knihy Vicklefovy, a
strana: 111
se mají čísti knihy kacířů, nikoli však pohanů. Rovněž vyvracel
Janu z Dubrovníka
jeho tvrzení, že i kdyby bylo přijímání pod obojí způsobou
strana: 111
služebníci. Tehdy po- vstal Rokycana, chtěje pokračovati v replice proti
Janovi z Dubrovníka;
pravil: „Jak Albert Veliký, protože drží, že se proměňování? těla
strana: 112
někdo pozbývá práva vykoná- (4 vat svátostné funkce." Rovněž vyvracel
Jana z Dubrovníka
proto, že podle jeho tvrzení ještě nikdo nepykal za to,
strana: 113
dosud od nás zplnomocnění, aby vykládal náš glejt. Tehdy povstal
Jan z Dubrovníka
a pravil: „Bude to vaše veliká hanba, jestliže takto odejdete,
strana: 117
Nejprve bylo řečeno o množství, že nečiní autoritu. 2 Totiž
Jan z Dubrovníka.
3 Jan 6, 53: »I řekl jim Ježíš: Amen, amen
strana: 123
trvati na jejich výrocích. Rovněž říkáte, že měl v sobotu
Jan z Dubrovníka
odpovídati na repliku: my víme, že to bylo jinak určeno,
strana: 125
jako dobrá matka; že také Rokycana řekl: „Ať si nemyslí
Jan z Dubrovníka,
že bych se bál jeho odpovědi, i kdyby replikoval třikrát,
strana: 135
onoho dne, povstal Rokycana a žádal spis, ale on, totiž
Jan z Dubrovníka,
odmítl a pravil: „Jestliže ho neopíšu, nedám ho, protože tam
strana: 151
a přece jste to řekl, přenecháváme to vašemu svědomí.“ A
Jan z Dubrovníka
pravil: „Díky vám, že to pře- necháváte mému svědomí.“ 12
strana: 151
poněvadž to je ve věcech víry, proto odpovím“. Jemu Rokycana:
„Jan z Dubrovníka
není lepší než Kristus, ani Jan z Rokycan není horší
strana: 154
a přece Kristus vyvracel dábla a jemu odpovídal.“ Mezi jiným
Jan z Dubrovníka
mnoho mluvil. Rokycana pra- vil: „Vy jste z řádu kazatelů,
strana: 154
pravil: „Je to předpoklad ve věcech víry, budiž připuštěn.“ Jemu
Jan z Dubrovníka:
„Pojďte a připusťte mu to!“ Mnich řekl: „Já bych odpověděl
strana: 155
koncilu, zůstal. A tak když Rokycana dále dokazoval, nikdy nechtěl
Jan z Dubrovníka
odpovídati k věci, nýbrž s dosti velikým za- hanbením mlčel
strana: 155
nebo učinil jen vysvětlivku, nebo i toho ne- chal. Rovněž
Jan z Dubrovníka
pravil: „Při výrocích doktorů nemá se obracet pozornost jen na
strana: 155
Anglický, výše už jednou jmenovaný, a kardinál kázal used- nouti
Janovi z Dubrovníka
a našemu mistru Petru Englišovi, který pravil: „Děkuji vám, svatý
strana: 155
A tu ho v tichosti pozorně poslouchali. Nadto požádal Rokycana
Jana z Dubrovníka,
aby mu dal opis výroků nebo replik proti jeho výrokům,
strana: 159
Když tedy přišla ho- dina, vstoupili jsme, povstal Rokycana a
Jan z Dubrovníka
a počal se příti. Ale byla to jen tahanice o
strana: 159
Podobně se stalo, když povstal Engliš a chtěl mluviti. Proto
Jan z Dubrovníka
pravil: „V prvním svém aktu jsem řekl mistrovi Janovi z
strana: 159
předpo- klad, rozumím dobře, co z toho následuje.“ A tak
Jan z Dubrovníka
mluvil dále: „Když jste tedy všichni i jednotlivci slyšeli, co
strana: 160
má ještě mnoho co říci, chtěl by to prosíti; a
Jan z Dubrovníka
se zavázal, že chce odpovídati všem nejen ve dvou dnech,
strana: 160
tak dlouho, pokud bude libo. V témže aktu chtěl také
Jan z Dubrovníka
dokazovati svou thesi, totiž že svátostné přijímání není zavedeno z
strana: 160
Eusebia a dokazoval, že se rozumí pod obojí způsobou. Tedy
Jan z Dubrovníka
popřel, že je to výrok Eusebiův, když nevidí originál, ale
strana: 166
býti posláni od koncilu, až tam při- jdou.“ Rovněž pravil
Jan z Dubrovníka:
„Ať přijímá kdo pod jednou nebo pod dvěma způsobami, plní
strana: 166
vésti důkaz, tak jak učinil mistr Jan Rokycana s mistrem
Janem z Dubrovníka,
a dosud nesoudím nic jiného.“ O téže věci ujišťoval arcibiskupa
strana: 173
aby nebyly pro to porušeny glejty.“ Rovněž: „Žá- dám na
Janovi z Dubrovníka,
aby vzal má slova a replikoval proti nim, nikoli proti
strana: 180
1433. Obě práce jsou nedokončeny a toho třeba litovat, protože
Jan z Dubrovníka,
jeden z horlivých účastníků koncilu a také z hlavních oponentů
strana: 196
koncilu basilejském, zejména jeho obrana kalichu a odpovědi mluvčímu koncilu
Janu z Dubrovníka,
podal F. M. Bartoš v práci »Literární činnost M. J.
strana: 198
veřejného slyšení podle úmluv chebských. Obsah této řeči zaznamenali i
Jan z Dubrovníka
(MC I, 261) i Jan ze Segovie 211 (MC II,
strana: 211
od našich, zda se těch článků přidržují. Tyto články zaznamenal
Jan z Dubrovníka,
MC I, 273—274, Jan ze Segovie, MC II, 321—322, a
strana: 227
VIII, 340—351 a Mansiho XXIX, 1271—1280) zabrala mnoho času, takže
Jan z Dubrovníka
mohl toho dne přednášeti jen začátek své these proti Rokycanovi.
strana: 229
března Jan Rokycana přednesl po úvodním proslovu svou repliku proti
Janovi z Dubrovníka
v dnech 2., 3., 4. a 10. března. Náš Deník
strana: 234