Historické prameny
na dosah
Úvod
Edice
Kategorie
Autor
Název
Rok vydání
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Regesty
Datum vydání
Místo vydání
Autor regestu
Rejstřík místní
Rejstřík osobní
Všechny
Hledat
Mapy
O projektu
Autoři
Nápověda
čtenář
Hledání osoby:
»S Augustin«
v
Mistra Jana Husi Sebrané spisy české 2 (Erben)
Kristus neráčí přěbývati, ale dábel počne panovati! To vše die
S. Augustin.
Z té všie řeči, jakožť i svatý Pavel v dnešní
strana: 6
ku pokání; volá bóh člověka skrze každé stvořenie, jakož die
S. Augustin:
Nebe i země i všechny věci, kteréž v nebi i
strana: 21
člověka spanie i každý skutek nenie bez odplaty. Protož die
S. Augustin:
Jdeš-li orat a nemieníš mezí hnúti, a jsi bez hřiechu
strana: 26
mój bratr, má sestra i mátě má jest. Protož die
S. Augustin:
By Maria byla prvé duchovně syna božieho nepočala, nikdy by
strana: 32
20 k. a v tomto nazývá ji ženú, jakož die
S. Augustin.
Ale S. Jan zlatoústý miení, že panna Maria z lítosti
strana: 35
Krista, a pak si darmo jeho jmeno vzal. Neb die
S. Augustin
i svatý Cyprian, veliký mučedlník a biskup, že nadarmo ten
strana: 73
Kri- stovy, jenž jest tvój blížní, člověkem jsa; neb die
S. Augustin:
Každý člověk jest každému člověku blížní. A této řeči potvrzenie
strana: 74
daj chudým a poď po mně. Na to slovo die
S. Augustin,
že to jest přikázanie zvláštnie kněžské, ka- novnické i mnichovské.
strana: 81
vše, což jest v milosti měl, tak že, jakož die
S. Augustin,
nenie hoden chleba jiesti; neb jsa v hřieše smrtedlném, jest
strana: 82
dotýkajíce, proto že nemienie sě skutečně dopustiti. Proti tomu die
S. Augustin,
že pro roz- koš libosti, bez vóle k dokonání, cělý
strana: 88
jiných, když co velikého máme učiniti. A k tomu mluví
S. Augustin
na toto čtenie, řka: Aj když sě přibližoval hod beránka
strana: 109
velmě pilně znamenajme, abychom jeho šlápějemi jíti byli hodni. To
S. Augustin,
uče nás, abychom k hodóm sě při- 110 Ctenie 18.
strana: 109
otevřieně sta oči jich a poznali sú ho.“ Tu die
S. Augustin,
že praviv jim písmo, posvětil jim chleba v tělo své.
strana: 143
od pána Jezu Krista. *) Celé toto místo o svědectví
S. Augustina
v rukopisu musejním přetrženo jest hustě černidlem, aby se nemohlo
strana: 143
nemají, aby dávali ducha svatého, jakož na mnohých miestách dovodí
S. Augustin,
řka: že nemóž dáti ducha svatého nižádný než bóh. A
strana: 157
to slovo, že Kristus řekl jest: „Vezměte ducha svatého,“ die
S. Augustin:
I kterak nenie bohem Kristus, poňavadž dává ducha svatého? A
strana: 157
die Kristus: „Kterých odpustíte hřiechy, odpúštějí sě jim.“ Tu die
S. Augustin:
To jest, duch svatý odpúštie, ale ne vy. „A kterých
strana: 158
Augustin, duch svatý odpúštie, ale ne vy. A jinde die
S. Augustin
na ono slovo: „Aj beránek boží, jenž snímá hřiechy světa:“
strana: 159
die, že on [ten kacieř* hřiechy odpúštie. I mluví takto
S. Augustin:
Zákonník Šimon lepší [t. méně zlý]; neb když jest mněl,
strana: 160
jemu,“ to jest: duch svatý odpúštie, ne vy. To vše
S. Augustin
slovo od slova, dovodě, že nižádný člověk nemóž hřiechóv odpustiti,
strana: 160
Protož aby kněžie nechápali sě moci odpuštěnie hřiechóv, jakož dovodí
S. Augustin,
Kristus když jest odpustil hřiechy dnú zláma- nému, a Maří
strana: 162
Já tobě odpúštiem hřiechy tvé! neb tak řka, jakož die
S. Augustin,
v kacieřstvie by upadl. A ač by člověk, jenž sě
strana: 162
duchu dal jemu Kristus poznánie svého božstvie. A tak die
S. Augustin:
Viděl jest a dotýkal sě jest Tomáš člověka, a vyznal
strana: 164
ale viece pro tělestný póžitek, tehdy jest nájemník. Neb die
S. Augustin:
Co jest to [t. že die Kristus]: nájemník jest? Odpoviedá
strana: 169
ďáblu a proti Antikristu. Ale tuto znamenaj, že činí otázku
S. Augustin:
Poňavadž apoštolé byli sú pastýři a ne nájemníci, proč sú
strana: 171
abych nájemníkem utiekaje nebyl? K té otázcě udělal jest jemu
S. Augustin
ihned celé knížky, a velmě dlúzě otázku přěmietá; a ostává
strana: 171
miloval své tělo než spasenie svých blížních. Aj tak jest
S. Augustin
tu otázku zpravil tomu Honoratovi. Neděle druhá po Velicé noci.
strana: 172
vyvolený nižádný nezahyne, a předvěděný nižádný spasen nebude, jakož dovodí
S. Augustin.
A rozuměj, že vy- volený jest ten, kohož pán bóh
strana: 177
jest-li bolesť podobná jako bolesť má! A tak, jakož die
S. Augustin,
že jakož z boku Adamova vyšla jest Eva, tak z
strana: 180
slove králevstvie nebeské, jenž jest sbor všech vyvolených; a tak
S. Augustin
často pokládá, že Kristus, jelikožto jest hlava cierkvi svaté, jest
strana: 180
mé,“ to věz Ježíš, jenž sě vykládá spasitel; protož die
S. Augustin,
že to sě neprosí ve jmeno spasitele, což sě prosí
strana: 191
siti budete „otcě,“ to věz boha. Tu rozuměj, jakož vykládá
S. Augustin,
že to slovo „otcě“ v tomto miestě znamená všichnu svatú
strana: 191
otcě, jehož často jmenuje ve čtení. A bez pohoršenie výkladu
S. Augustina
móž v tomto čtení také vzato 192 Ctenie 28. býti
strana: 191
moc dáblovu, aby jeho duch spasen byl. Neb jakož die
S. Augustin,
svatý Pavel měl jest moc, že zjevné hřiešníky dával jest
strana: 202
od boha vyobcováni, ani z svaté obcě vyvrženi; jakož die
S. Augustin
a Origenes a mistr hlubokých smyslóv. Z toho opět dále
strana: 202
jest pastýř ovcí, jemuž vrátný otvierá. A tak, jakož die
S. Augustin
na toto čtenie, Kristus jest i pastýř, i dvéře, i
strana: 219
jakož sú byli oni kněžie a zákonníci, o nichž die
S. Augustin:
In om, Pro zákonníky, jenž sú sě chlubili, by viděli,
strana: 219
die, že jie svój chléb, nejsa jeho hoden. Jakož die
S. Augustin:
Proto že pronevěřil sě jest svému pánu, a přikázal sě
strana: 220
tak křivě vstu- puje, jest zloděj a lotr. Protož die
S. Augustin:
Běda jemu biednému, že má spadnúti! A že obecně ti,
strana: 221
ktož vchodí dveřmi, pastýř jest ovcí. Tu věz, že die
S. Augustin,
že vchodí dveřmi, ktož vchodí skrze Krista, ktož následuje umučenie
strana: 223
počátek jest učinil, a kterak skoná. Ale vedlé vý- klada
S. Augustina
takto rozumie sě: „Duch“ t. svatý, „kde“ t. v kterém
strana: 234
něž jest nesen Lazar, slove zvláště „Abrahamovo lóno,“ jakož die
S. Augustin,
ne proto, by jedné Abrahamovo bylo, ale proto, že on
strana: 243
jiný konec jemu, a jiný dostal sě chudému. To ukazuje
S. Augustin
v kázaní o túto dvú, a die: Chudý ten nemohl
strana: 244
vzal si do- bré věci za života svého. To vše
S. Augustin.
A tak již máš, kterak ihned po smrti stalo sě
strana: 245
znamená každého pyšného, jenž maje zbožie, jím pýchá; neb die
S. Augustin,
že v té vsi kúpení panovánie sě znamená a pýcha.
strana: 253
diti, že jsú ti činové zlí, máme nepřivoliti. Protož die
S. Augustin:
Nemóžeme-li sě domněnie vystřieci, že lidé jsme, však súzenie, to
strana: 270
na zatracenie, ač vidíme, že jest veliký hřiešník; neb die
S. Augustin:
Z nekánie kone- čného, dokavad v těle zde člověk živ
strana: 271
skonají, (sě pokají)? Slyš: Neroďte přěd časem súditi! To vše
S. Augustin.
Ale die někto: Však S. Pavel súdí, řka, že smilníci,
strana: 272
věz, že když die Petr: „Vyjdi ote mne, pane!“ die
S. Augustin,
že Petr bláznivě a sprostně mluvil jest: jako by nemocný
strana: 281
ale brž naň sě hněvaj. A tak poznáš, jakož die
S. Augustin,
že jiné jest sě hněvati na bratra, a jiné na
strana: 285
dni trpěl, to jest, od hřiechu sě odchýle, jakož die
S. Augustin,
k bohu sě myšlením, mlu- vením i skutkem obrátil; neb
strana: 290
kteříž s tvého stolu krmě nepožívají. To Augustin. Váží také
S. Au- gustin,
že die spasitel: „Pustím-li je lačny v dóm jich, ustanú
strana: 290
jsú hřiechy zemdleni, a zasě sú sě navrátili. To vše
S. Augustin.
A týž rozum pokládá i svatý Beda, i svatý Remigius.
strana: 291
dobudú a málo chudým dadie, neb oltářóv nastavějí a kaplanóv.
S. Augustin
die, že dávajíce tak bohu, chtie, aby bóh byl úča-
strana: 305
mněli, by jich bohové jim to vítězstvie dali. A die
S. Augustin,
že v tom Římeníné byli sú jako metla hněvivého krále
strana: 308
„spravedliv v dóm svój od onoho,“ t. zákonníka. Tu die
S. Augustin:
Slyšal's o zá- konníku a o zjevném hřiešníku řeč protivnú;
strana: 318
činí syn, to i otec i duch svatý, jakož die
S. Augustin.
Protož z každého skutka má býti chvála otci, i synu,
strana: 326
paměti, aby boha nezapomenul. Ale tak plně ovšem, jakož die
S. Augustin,
zde člověk, smrtedlný jsa, ne- naplní, ale v radosti nebeské
strana: 333
svaté Trojici. 343 od hřiechóv na duši vyčišťuje. Protož die
S. Augustin:
Veliká dobrota božie, že k samému slíbení hřiechy odpúštie; ještě
strana: 343
hřěší, ten zamietaje božie přikázanie, pýchú hřěší, a bohem hrzie.
S. Augustin
die takto v kázaní: „Pohrzie“ die, a nedie: „v nenávisti
strana: 348
jakožto lilium, róži, fiolu, a jiné pěkné kvietie. Protož die
S. Augustin:
Které hed- 352 Ctenie 48. vábie, která králová purpura, které
strana: 351
nemají, mnějíce, by jedné zde měli býti živi. Jakož die
S. Augustin,
že po- hané těch věcí pilni jsú, neb na budúcie
strana: 352
jest k rozumu snadné. A vedlé rozumu duchovnieho, jejž vede
S. Augustin
i svatý Beda, umrlý tento mládec znamená člověka hřiechem smrtedlným
strana: 353
mrtvém slyšíš, když die: Vstaň z mrtvých! A potom die
S. Augustin:
O třěch čteme, jenž sú z mr- tvých vzkřiešeni čitedlně,
strana: 354
dlúho bylo, mu- sím opustiti. Ale vážiti chci, jakož die
S. Augustin,
že jest-li kto, jenž již smrděl, a jsa napomínán, i
strana: 355
tresktán. Tací obyčejem zlostným utlačení jako pohřebeni jsú. To vše
S. Augustin.
Znamenajž, kto chce, nenie-li nynie též jako mezi těmi Sodomskými,
strana: 355
neb die výklad: Zjevný hřiech zjevného potřěbuje lékařstvie. Protož die
S. Augustin:
Přišel jest pán, jemuž všecky věci byly sú lehky, a
strana: 356
smrtí, tak čiňte, aby již brzy z mrtvých vstali. To
S. Augustin.
Již sě vrátím ke čtení, jenž die: „Jdieše Ježíš do
strana: 356
vidie, že jich blížní na duši sú zemřeli. Protož die
S. Augustin:
O jsú-li v tobě litostivá třěva, křě- D. 358 Ctenie
strana: 357
jenž jest žádal, aby pán do domu jeho přišel. To
S. Augustin,
ukazuje, že králík jest aneb ihned nic v Krista ne-
strana: 386
„A když poče počet klásti, dán jest jemu jeden.“ Die
S. Augustin:
Kto jest, by nebyl dlužník boží? jedné ten, v němž
strana: 390
A znamenitě die Kristus, „že držě hrdléše ho.“ Držěti, die
S. Augustin,
jest mieti žádosť, aby sě nad ním pomstil. A to
strana: 392
hodné; neb ktož móž hodně cizie vrátiti a nevrátí, die
S. Augustin,
že sě právě nekaje. Zacheus neprodléval vrácením, jako mnozí prodlévají
strana: 414
Kristova, jenž jest zvláště sbor k spasení vyvolených; neb die
S. Augustin:
Chrám boží spolu všickni jsme. A svatý Pavel die: Neviete,
strana: 418