Hynek Krušina ze Švamberka (Hynek Krušina ze Šwamberka), Jan z Rýzmberka a ze Skály (Jan z Risenberka odjinud ze Skály), Aleš ze Šternberka a z Holic (Aleš ze Šternberka odjinud z Holic), Hanuš z Kolovrat na Krašově (Hanuš z Kolowrat seděním na Krašowě), Zdeněk z Rožmitálu na Zbirohu (Zdeněk z Rožmitála seděním na Zbiroze), Zdeslav Tluksa z Buřenic, purkrabí hradu Karlštejna (Zdeslaw Tluxa z Buřenic, purkrabie na Karlštaině), Vilém z Nečtin na Kornberku (Wilém z Nečtin seděním na Kornberce), Burian z Gutštejna (Burian z Gutštaina), Zdeněk z Drštky, purkrabí hradu Horšovského Týna (Zdeněk z Drštky, purkrabie na Týně), Jan Štěpánovec z Vrtby (Jan z Wrtba řečený Štěpanowec), Bušek Calta z Kamenné Hory (Bušek Calta z Kamennéhory), Jan Hrabiše z Paběnic (Jan z Paběnic řečený Hrabiše), Habart z Hrádku na Lopatě (Habart ze Hrádku seděním na Lopatě), Lvík z Jivjan, purkrabí hradu Přimdy (Lwík z Jiwian, purkrabie na Přimdě), Jan z Lestkova na Valdeku (Jan z Lestkowa seděním na Waldce), Lvík z Rovného (Lwik z Rowného), Ivan z Bubna (Iwan z Bubna), Jindřich ze Sedlce, purkrabí hradu Radyně (Jindřich ze Sedlce, purkrabie na Radyni), Bohuslav z Chlumu (Bohuslaw z Chlumu), bratři Jan starší i mladší z Ulic (Jan starší i mladší bratřie z Ulic), Vilém z Příchovic (Wilém z Přiechowic), Vilém z Netunic (Wilém z Netunic), Duc z Vařin (Dúc z Wařin), Záviš z Jimlína (Záwiše z Jimlína), bratři Sezema a Hynek z Kocova (Sezema a Hynek bratřie z Kocowa), Protiva ze Svojšína (Protiwa ze Swejšína), Jindřich ze Švamberka (Jindřich ze Šwamberka), bratři Petr a Pavel Ebrzvíny na Nekmíři (Petr a Pawel bratřie Ebrswini), Hrdoň z Dubňan na Krakovci (Hrdoň z Dubňan seděním na Krakowci), Oldřich ze Slavic (Oldřich ze Slawic), Habart z Adlaru (Habart z Adlar) a purkmistr a rada Plzně (purkmistr a radda města Nowého Plzně) uzavírají úmluvu1 s Jaroslavem z Bukoviny (Jaroslawem z Bukowiny), Janem Blehem z Těšnice (Janem Blehem z Těšnice), Velkem Koudelníkem z Březnice (Welkem z Březnice), Janem z Kralovic (Janem z Kralowic), hejtmany táboritů a sirotků, knězem Prokopem Holým (knězem Prokopem), Menhartem z Hradce (Meinhartem ze Hradce), Benešem z Kolovrat (Benešem z Kolowrat), Mikulášem z Landštejna (Mikulášem z Lantšteina), Chvalem z Machovic (Chwalem z Machowic), Přibíkem z Klenové na Stříbře (Přibíkem z Klenowého seděním na Střiebře), bratry Petrem Zmrzlíkem (Petrem) a Janem Zmrzlíkem ze Svojšína na Orlíku (Janem ... ze Swejšína seděním na Orlíku), Alešem ze Žeberka (Alšem z Žeberka), Jindřichem Hlaváčem z Dubé (Jindřichem Hlawáčem z Dubé), Janem Koldou ze Žampachu (Janem Koldú z Žampachu), Janem Žampachem z Potenštejna (Janem Žampachem z Potenšteina), Benešem z Mokrovous (Benešem z Mokrowús), Janem z Roupova (Janem z Rúpowa), Volfartem z Javora (Olfartem z Jawora), Bohuslavem z Vlčího (Bohuslawem z Wlčieho), Jakubem Kroměšínem z Březovic (Jakubem Kroměšínem z Březowic), Lvíkem Všerubcem ze Slavic (Lwíkem ze Slawic řečeným Wšerubec), Františkem z Kotvice (Františkem z Kotwice), Jaroslavem z Trocnova (Jaroslawem z Trocnowa), Jiříkem z Valdeka (Jiříkem z Waldeka), Zikmundem z Třebolovic (Sigmundem z Třebolowic), Mikulášem ze Zásmuk (Mikulášem Zásmukem), Petříkem z Luhova (Petříkem z Luhowa), Janem Sudlice z Běstviny (Janem Sudlici z Běstwiny), Čeňkem ze Šárova (Čeňkem z Šárowa), Jakubem Čeňkem z Malešova (Jakubem Čeňkem z Malešowa), Buškem ze Smolotel, hejtmanem Tachova (Buškem ze Smolotyl, hauptmanem na Tachowě), a purkmistry, konšely a obcemi Klatov (purkmistrem a konšely i obcemi měst Klatow), Domažlic (Domažlic), Sušice (Sušice), Písku (Piesku), Prachatic (Prachatic) a Horažďovic (Horaždějowic), na základě níž má dojít k sjezdu Plzeňského landfrýdu (páni, panoše, zemené, město Plzeň kraje Plzenského) a táboritů a sirotků (hauptmané a obce Táborské a Sirotčie, i páni, panoše, města jich strany) v den slavnosti Narození Páně (na den narozenie syna Božieho najprv příštieho) 25. prosince na katolickém hradě Žebráku (do Žebráka), kde se uskuteční svobodné slyšení o věcech víry na základě Písma svatého; k delegování zástupců táboritů a sirotků má dojít předtím v Berouně (do Berúna). Utrakvisté mají dostat za každého svého delegáta dvě rukojmí (vždy dva za jeden) z katolické strany. Vybraní zástupci obou stran mají na základě Písma hledat možnost jak vzájemné rozpory překonat a to, na čem by se jednoznačně shodli, se světští úmluvci zavazují přijmout. Z toho, v čem by shoda nalezena nebyla, se úmluvci zavazují přijmout pouze to, co by kněží, mistři a další účastníci jednání prokázali na základě Písma. Dále slibují přijmout toho, kdo by se k těmto úmluvám chtěl připojit, a vydal k tomu odpovídající zpečetěné listy. S ohledem na uvedenou úmluvu uzavírají mezi sebou obě strany příměří (příměřie) až do nejbližšího svatého Jiří (až do svatého Jiřie nynie najprv příštieho) 23. dubna 1428 a zavazují se jej společně se svými služebníky dodržet pod trestem ztráty cti, víry a základem. Pokud by došlo k porušení příměří, má dojít k nápravě na základě rozhodnutí oprávců: Hanuše z Kolovrat na Krašově a Beneše z Kolovrat na Ročově. Tomu, kdo by se rozhodnutí vzpíral, mají být odňaty všechny statky a má být vypovězen ze země. Úmluvci se dále zavazují zpravit druhou stranu pokud by došlo k narušení příměří a po celý týden nemají druhé straně škodit. Dále zaručují duchovním obou stran svobodný pohyb mezi opevněnými místy. Zavazují se zajistit svobodu na všech cestách v zemi. Pokud by někdo tyto cesty omezoval, takového mají chytit a naložit s ním podle jeho viny. Všechny kraje i všichni obyvatelé země české mají být k těmto úmluvám pozváni.
1: Plzeňský landfrýd měl na počátku implicitně uveden zákaz uzavírání jakýchkoliv smluv s husity, nebudou-li v zájmu krále či Plzeňského kraje. K tomu blíže viz regest .
- Hynek Krušina ze Švamberka: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Jan z Rýzmberka a ze Skály: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Aleš ze Šternberka a z Holic: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Hanuš z Kolovrat na Krašově: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Zdeněk z Rožmitálu na Zbirohu: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Zdeslav Tluksa z Buřenic: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Vilém z Nečtin na Kornberku: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Burian z Gutštejna: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Zdeněk z Drštky: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Jan Štěpánovec z Vrtby: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Bušek Calta z Kamenné Hory: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Jan Hrabiše z Paběnic: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Habart z Hrádku na Lopatě: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Lvík z Jivjan: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Jan z Lestkova na Valdeku: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Lvík z Rovného: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Ivan z Bubna: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Jindřich ze Sedlce: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Bohuslav z Chlumu: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Jan starší z Ulic: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Jan mladší z Ulic: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Vilém z Příchovic: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Vilém z Netunic: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Duc z Vařin: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Záviš z Jimlína: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Sezema z Kocova: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Hynek z Kocova: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Protiva ze Svojšína: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Jindřich ze Švamberka: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Petr Ebrzvín na Nekmíři: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Pavel Ebrzvín na Nekmíři: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Hrdoň z Dubňan na Krakovci: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Oldřich ze Slavic: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Habart z Adlaru: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Plzeň: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
- Palacký 1851, s. 68‒70.
- Gabriel 1868, s. 52‒53.
- Zap 1868, s. 252‒253.
- Smolík 1873, s. 396.
- Tomek 1879-IV, s. 392‒393.
- Toman 1898, s. 127.
- Tomek 1899-IV, s. 388‒389.
- Neubauer 1910, s. 163.
- Sedláček 1911, s. 48.
- Nejedlý 1913, s. 362.
- Prokeš 1920, s. 137.
- Neumann 1922, s. 124.
- Votka – Oliva 1923, s. 59.
- Odložilík 1925, s. 118, 161.
- Vančura 1927, s. 229, pozn. 3.
- Hrejsa 1947-II, s. 224.
- Nejedlý 1955, s. 107.
- Šlajer 1963, s. 66‒67.
- Bartoš 1966, s. 33.
- Fridrich 1970, s. 224.
- Zilynská 1985, s. 62, pozn. 42.
- Kadlec 1990, s. 30.
- Šmahel 1990, s. 384, 403, pozn. 160; s. 406, 460, pozn. 2.
- Šmahel 1993-III, s. 198‒199, 382, pozn. 384.
- Kavka 1998, s. 130.
- Jánský 2001-II, s. 25.
- Šmahel 2001, s. 202.
- Šmahel 2002-II, s. 1428‒1429.
- Coufal 2012, s. 205.
- Velímský 2013, s. 60, 117‒118.
- Reitinger 2018, s. 65, 67.
- Čechura 2023, s. 62.
„Infrascripta obligatio est realiter facta de anno domini MCCCCXXVII in aestate, post recessum electorum et aliorum principum de campo propter terrorem Taboritarum et hussitarum.“
We jméno Božie, amen. My Hynek Krušina ze Šwamberka, Jan z Risenberka odjinud ze Skály, Aleš ze Šternberka odjinud z Holic, Hanuš z Kolowrat seděním na Krašowě, Zdeněk z Rožmitála seděním na Zbiroze, Zdeslaw Tluxa z Buřenic, purkrabie na Karlštaině, Wilém z Nečtin seděním na Kornberce, Burian z Gutštaina, Zdeněk z Drštky, purkrabie na Týně, Jan z Wrtba řečený Štěpanowec, Bušek Calta z Kamennéhory, Jan z Paběnic řečený Hrabiše, Habart ze Hrádku seděním na Lopatě, Lwík z Jiwian, purkrabie na Přimdě, Jan z Lestkowa seděním na Waldce, Lwik z Rowného, Iwan z Bubna, Jindřich ze Sedlce, purkrabie na Radyni, Bohuslaw z Chlumu, Jan starší i mladší bratřie z Ulic, Wilém z Přiechowic, Wilém z Netunic, Dúc z Wařin, Záwiše z Jimlína, Sezema a Hynek bratřie z Kocowa, Protiwa ze Swejšína, Jindřich ze Šwamberka, Petr a Pawel bratřie Ebrswini, Hrdoň z Dubňan seděním na Krakowci, Oldřich ze Slawic, Habart z Adlar, purkmistr a radda města Nowého Plzně: Vyznáváme tiemto listem přede všemi, ktož jej čísti nebo čtúce slyšeti budú, že sme učinili, a mocí tohoto listu činíme, úmluvu s slovútnými: Jaroslawem z Bukowiny, s Janem Blehem z Těšnice, s Welkem z Březnice, s Janem z Kralowic, hauptmany, s knězem Prokopem i s jinými staršími vojska Táborského a Sirotčieho; a s urozenými pány, Meinhartem ze Hradce, Benešem z Kolowrat, Mikulášem z Lantšteina; a s statečnými a slovútnými Chwalem z Machowic a s Přibíkem z Klenowého seděním na Střiebře, Petrem a Janem bratří ze Swejšína seděním na Orlíku, Alšem z Žeberka, Jindřichem Hlawáčem z Dubé, Janem Koldú z Žampachu, Janem Žampachem z Potenšteina, s Benešem z Mokrowús, Janem z Rúpowa, Olfartem z Jawora, Bohuslawem z Wlčieho, Jakubem Kroměšínem z Březowic, Lwíkem ze Slawic řečeným Wšerubec, Františkem z Kotwice, Jaroslawem z Trocnowa, Jiříkem z Waldeka, Sigmundem z Třebolowic, Mikulášem Zásmukem, Petříkem z Luhowa, Janem Sudlici z Běstwiny, Čeňkem z Šárowa, Jakubem Čeňkem z Malešowa, Buškem ze Smolotyl, hauptmanem na Tachowě; a s opatrnými, múdrými, purkmistrem a konšely i obcemi měst Klatow, Domažlic, Sušice, Piesku, Prachatic, Horaždějowic, takovúto: že na den narozenie syna Božieho najprv příštieho máme sě sjeti my svrchu psaní páni, panoše, zemené, město Plzeň kraje Plzenského do Žebráka; a svrchu psaní hauptmané a obce Táborské a Sirotčie, i páni, panoše, města jich strany do Berúna. A tu sě sjedúce, máme své mistry a kněží a některé ze starších na Žebráce hradu postaviti; a oni svrchu psaní hauptmané obce Táborské, Sirotčie, páni, panoše, města, také své mistry a kněží tudiež na Žebráce hradě s některými staršími, kteříž sě jim zdáti budú hodní k tomu, mají postaviti; a to když jim dáme živý základ za ty, kteréž nám z mistróv, kněží a starších svěřie, a na našem je hradě na Žebráce postavie, do Berúna v jich moc, kteříž by sě jim zdáli, z našich vybrati, vždy dva za jeden, kromě těch, bez nichž by to slyšenie nemohlo býti. A tu když se sjedú, mají spolu o ty věci, o kteréž smy rozdielni mezi sebú, bratrsky z Písma svatého mluviti, zdali by s pomocí Pána Boha všemohúcieho mohli sě sami sjednati a mezi námi tyto sváry a krve prolévanie staviti. A na čemž by tu spolu jsúce se jednostajně sjednali, to slibujem beze všie otpory přijieti a to skutečně vésti, a bude-li potřebie, i brániti proti každému živému člověku toho tupiti chtějíciemu, s pomocí Pána Boha všemohúcieho. Pakli by sě ty osoby s obé strany vydané na čem nemohly sjednati, jehož Pane Bože rač ostřieci: tehdy my svrchu psaní slibujem to, což nám mistři a kněžie, i jiní, kteříž k tomu budú vydáni, a kteříž budú na svrchu psaném miestě s námi svedeni, dovedli písmem zákona Božieho starého neb nového, přijieti. Pakli by sě komu zdálo z nás, že by dóvod, kterýmž by dovodili, nebyl v pravém rozumu pověděn: tehdy mají nám k tomu dovésti doktory prvotnie cérkve svaté i jinými doktory svatými, kteří by Písmem svým nebyli otporni Písmu zákona Božieho starého neb nového. A cožkolivěk bude o ta záštie, kteráž jsú mezi námi, tiem trojím Písmem, zákonem starým anebo novým anebo doktory prvotnie cérkve svaté i jinými doktory svatými, kteříž by písmem svým nebyli otporni Písmu zákona Božieho starého neb nového, nebo dekretem dovedeno: to všecko slibujem přijieti s těmi mistry i knězi tu svedenými kteříž budú, i s svými poddanými, a to skutečně vésti; a proti těm, kteříž by to chtěli tupiti, ... chceme pomoci brániti a hájiti s pomocí Boží až do těch hrdel; a to pod základem najvyšším cti a viery našie, a pod ztracením všech statkóv i úřadóv svých, a pod vyhnáním z země České. A dále také úmluvu sme učinili: chtěl-li by kto neb kteří svrchu psaných hauptmanóv a obcí Táborských a Sirotčích, i pánóv a měst jich strany, v též úmluvy s námi vstúpiti, že máme jej neb je přijieti beze všie otpory, a to takto: aby nám list na sě učinil, zapisuje sě nám k tomu, jakož jsú svrchu psaní hauptmané, obce Táborské, Sirotčie, i páni, panoše, města jich strany nám sě zapsali; a když nám ten list dá nebo dadie s vysutými pečeťmi: tehdy je slibujem v též úmluvy přijieti, a jemu také týž list, kterýž sme svrchu psaným hauptmanóm, obciem Táborským i Sirotčiem, i pánóm, panošem, městom z jich strany učinili, také na sě v táž slova učiniti s pečeťmi vysutými. Dále také hlediece k tomu dobrému, kteréž v naději Božie (v) sněmu má sě státi, příměřie sme mezi sebú učinili až do svatého Jiřie nynie najprv příštieho; kteréžto příměřie s svými se všemi služebníky slibujem sobě křesťansky zdržeti, pod základy svrchu psanými, toho přidávajíc: jestliže by sě kteří z toho vytrhli a je přerušili, aby odčinili podlé spravedlnosti, a podlé nálezu těchto opravcí: urozených pánóv, pana Hanuše z Kolowrat, seděním na Krašowě, a pana Beneše z Kolowrat, seděním na Ročowě, od nás s obú stranú vydaných. A jestliže by kto buďto s hradu, s města neb s tvrze vedle nálezu a opravcí neodčinil druhé straně: ten aby čest a vieru ztratil neb propadl, a k tomu aby zbaven byl všech svých statkóv movitých i nemovitých i všech svých úřadóv, a z země vyhnán byl; a obě dvě straně, kdež by takového převěděly nebo jeho stavily, a jeho k odčinění, což by bylo naň seznáno, přivedli pod týmiž pokutami jakožto toho příměřie státi, tehda pán toho služebníka má to druhé straně listem svým dáti věděti na najbližší jich posádku týden napřed; a v tom týdni nemá druhé straně škoditi, ani od nich na sě péči mieti. Také kněžie s obú stranú aby měli bezpečenstvie od obú stranú jeti neb jíti z posádky na posádku; a zvláště ti, kteříž by jeli k tomu sněmu, nebo o to pracovali. Také sme svolili obě straně, aby silnice byly svobodny, a ižádný na nich nepřekážel. Pakli by kto překážel a s tiem popaden (byl), nad tiem mají pomstiti vedle zákona Božieho a viny jeho. Toto ještě přidáváme: byli-li by kteří kteréhožkolivěk stavu, rytieřského, kněžského neb robotného v této zemi České, jehož Pane Bože rač ostřieci, ježto by sě volně vytrhnúc, nechtěli přijjeti buďto té výpovědi, kteráž by sě stala od mistróv a od kněží, kteřížto mají svedeni býti jednostajně, anebo těch dóvodóv, kteříž by byli jim dovedeni obyčejem svrchu psaným, anebo někto z nich přijieti nechtěl: proto ti, kteříž sú strany jeho neb jich, nemají své viery křesťanské a cti a jiných základóv svrchu psaných ztratiti. Ale (kto by) těm, kteříž to což svrchu psáno stojí přijmú, sobě pomoci na takového svévolníka nechtěl: takový by také pro to nepomoženie podlé své moci, svú vieru křesťanskú a čest a jiné základy svrchu psané ztratil. A ta pomoc aby šla podlé každého řádu a stavu. Kteréžto všecky věci svrchu psané my svrchu psaní každý z nás slibujem ctně pod základy svrchu psanými zdržeti s pomocí Boží beze všeho přerušenie. A tomu na svědomie a pro zdrženie svrchu psaných věcí, pečeti naše vlastnie s naší dobrú volí i s přiznáním k tomuto listu sme přivěsili. Datum et cetera anno domini M°CCCC°XXVII.