Historické prameny
    na dosah

  • Úvod

  • Edice
    Kategorie Autor Název Rok vydání Rejstřík místní Rejstřík osobní
  • Regesty
    Datum vydání Místo vydání Autor regestu Rejstřík místní Rejstřík osobní Všechny
  • Hledat
  • Mapy

  • O projektu
  • Autoři
  • Nápověda

  • čtenář
  • Regest
  • Přepis
Kníže Zikmund Korybut přijímá rozhodčí výrok ve sporu s tábority a orebity. (b8141fd03d)zobrazit mapu pro regest / přejít na slovníček pojmů
Denní datum:
[1425-10-31]
Místo vydání:

N/A

Vlastní text regestu:

Litevský kníže Zikmund Korybutovič (Zigmund, z Boží milosti kníže litevský) vyznává, že za sebe i pražany, pány, rytíře i města a obce jeho strany (Pražany, pány, rytíři i městy a obcemi k zákonu Božímu, k nám a k městu pražskému příchylnými) vděčně přijímá nález vynesený zvolenou rozhodčí komisí na poli u Vršovic (na poli u Vršovic) ohledně sporu, který vedl s Janem Roháčem z Dubé (Janem Roháčem z Dubé), Alešem ze Žeberka (Alšem z Zieberga), Janem Hvězdou z Vícemilic (Jankem Hvězdou z Viecemelic) a Kunešem z Bělovic (Kunšem z Bělovic), i dalšími tábority a orebity (i jinými pány, rytíři, panošemi, městy i obcemi táborskými a orebskými k zákonu Božímu a k nim příchylnými), kterým je věrně a křesťansky usmířili; a zavazuje se pod trestem propadnutí dohodnutého základu, dojde-li k jednohlasnému výroku Smila ze Šternberka (Smila z Šternberga) a Petra Zmrzlíka ze Svojšína (Petra Svojšína), smluvený smír držet. Dodává, že proti případnému narušiteli tohoto smíru má zakročit všechny obce Českého království (všeckny obce k zákonu Božímu příchylné) společně a donutit ho k jeho dodržování.

↑ K tomu blíže viz regest .↑ K tomu blíže viz regest ; regest .
Svědkové:

N/A

Pečeti:
  1. Zikmund Korybutovič: N/A; N/A; ohlášení přivěšení pečeti
Kancelářské poznámky:

N/A

Jazyk:
čeština
Forma dochování:
  • A: N/A
  • B: prostý opis
Archivní signatura uvedeného dochování:
  • A: N/A
  • B: NK Praha; MS 95 Osek; aktuální uložení neověřeno
Digitalizáty a reprodukce:
  • A: N/A
  • B: N/A
Edice:
  • Pekař 1933-IV, s. 216‒217, č. 3.
Regesty a výtahy:
  • Hlaváček a kol. 1987, s. 30, č. 147 .
Literatura:
  • Dobiáš 1933, s. 341.
  • Dobiáš 1936, s. 53.
  • Vermouzek 1962, s. 167‒168.
  • Bartoš 1965, s. 210‒211.
  • Boubín 1982, s. 223.
  • Šmahel 1986–1987, s. 30.
  • Grygiel – Zilynskyj 1990, s. 19, pozn. 58.
  • Šmahel 1990, s. 376‒377.
  • Šmahel 1993-III, s. 170, 372‒373, pozn. 319
  • Šmahel 2002-II, s. 1355‒1356.
  • Čornej 2011, s. 112, pozn. 16.
  • Bystrický 2013, s. 184‒185.
Způsob zpracování regestu:
Dle edice Pekař 1933-IV, s. 216‒217, č. 3.
Autor regestu a datum zpracování:
ZV; 2023-06-02
Zpětná vazba
Jméno
E-mail
Komentář
Kolik je pět plus sedm? (číslem)

    Přepis regestovaného dokumentu

    My Zigmund, z Boží milosti kníže litevský, zcela vyznáváme tímto listem obecně všem nynějším i budoucím, jenž tento list uzří, čísti budou aneb čtouce uslyší: tak jakož z přepuštění Pána Boha všemohoucího rozličné nechuti a záhuby a krve prolévání i jiné nesnáze byly jsou vznikly mezi námi, Pražany, pány, rytíři i městy a obcemi k zákonu Božímu, k nám a k městu Pražskému příchylnými s jedné strany a mezi urozenými, statečnými a slovutnými Janem Roháčem z Dubé, Alšem z Zieberga, Jankem Hvězdou z Viecemelic, Kunšem z Bělovic i jinými pány, rytíři, panošemi, městy i obcemi táborskými a orebskými k zákonu Božímu a k nim příchylnými z strany druhé, z nichžto různic a nechutí ty velebné pravdy, o něž sme se zasadili, veliké umdlení, věrní veliké škody a zámutky měli jsou a nepřítele Boží i naši, ti jsou se tím sílili a velice zveličeli, o kteréžto nechuti a různice mocně s obou stranú na ubrmany sme uručili i sami se zvláštním listem zapsali, jakož toho listové zvláštní s obou stranú pod základy a pokutami velikými jsou uvedeni, kteřížto ubrmané, za jeden člověk smluvivše se před námi i před obcemi velikými s obou stranou, na poli u Vršovic vyřčení a vejpověď sou učinili a konečně věrně a křesťansky nás smířili, jakož o tom ubrmanská výpověď slovo od slova popsaná pod ubrmanskýmu pečeťmi oběma stranoma jest vydána. Kterúžto vejpověď i ten křesťanský mír tudíž my i všickni obce s velikou vděčností zjevně sme přijali a mocí tohoto listu přijímáme, slíbivše i slibujíce tímto listem svou dobrou knížetcí víru a beze vší zlé lsti tu výpověď držeti a ten slavný mír tvrditi, v něm státi a trvati beze všeho přerušení s Boží pomocí do té smrti. Pakli bychom ten slavný mír v čem zrušili, jehož Bože nedaj, anebo kto z našich zrušil a přestoupil a my se k tomu podlé seznání a rozkázání jednostajného urozených pánův Smila z Šternberga a Petra Svojšína neokázali a neodbyli tak, jakož list s rukojměmi učiněný okazuje, tehdá bychom proti své víře knížětcí učinili a základy v listu rukojemném dříve řečeném položené propadli bychom. A na nás anebo na takového, ktožbykolivěk toho míru nedržel vel nedrželi, všeckny obce k zákonu Božímu příchylné mají sobě pomoci, také aby vždy ten slavný mír v své váze a v celosti byl zachován. A toho na svědomí a na potvrzení pečeť naše s naším vědomím a dobrou volí k tomuto listu jest přivěšená. Datum ut supra.

    Způsob zpracování přepisu:
    Dle edice Pekař 1933-IV, s. 216‒217, č. 3.
    Autor přepisu a datum zpracování:
    ZV; 2023-06-02
    Copyright © AHISTO 2020–2023
    Projekt je spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu Éta.