Historické prameny
    na dosah

  • Úvod

  • Edice
    Kategorie Autor Název Rok vydání Rejstřík místní Rejstřík osobní
  • Regesty
    Datum vydání Místo vydání Autor regestu Rejstřík místní Rejstřík osobní Všechny
  • Hledat
  • Mapy

  • O projektu
  • Autoři
  • Nápověda

  • čtenář
  • Regest
  • Přepis
Táborité a orebité přijímají rozhodčí výrok ve svém sporu s pražany. (b8141f7729)zobrazit mapu pro regest / přejít na slovníček pojmů
Denní datum:
[1425-10-31]
Místo vydání:

N/A

Vlastní text regestu:

Jan Roháč z Dubé (Jan Roháč z Dubé), Aleš ze Žeberka (Aleš z Žeberga), Jan Hvězda z Vícemilic (Jan Hvězda z Viecemelic) a Kuneš z Bělovic (Kuneš z Bělovic) za sebe a za pány, rytíře, zemany, panoše, města a obce táboritů a orebitů (pány, rytíři, zemany, panošemi, městy a obcemi Táborskými a Orebskými i všelijakými osobami k zákonu Božímu a nám příchylnými) vděčně přijímá nález vynesený zvolenou rozhodčí komisí na poli u Vršovic (na poli u Vršovic) ohledně sporu, který vedl s purkmistry, konšely i vší obcí Prahy a dalšími pány, rytíři, panoši, městy i obcemi jejich strany (purgkmistry, konšely i vší obcí měst Pražských i jinými pány, rytíři, panošemi, městy i obcemi k zákonu Božímu a k nim příchylnými), kterým je věrně a křesťansky usmířili; a zavazuje se pod trestem ztráty cti, víry a propadnutí dohodnutého základu, dojde-li k jednohlasnému výroku Heřmana z Borotína (Heřmana z Borotína) a Smila ze Šternberka (Smila z Šternberga), smluvený smír držet. Rovněž se zavazují společně postupovat proti případnému narušiteli tohoto smíru; takového mají buď silou donutit k jeho dodržování nebo ho vyobcovat. Zavazují se k společnému postupu i proti takovému narušiteli, který by skrýval v opevněném místě (hrady, tvrze anebo města).

↑ K tomu blíže viz regest .↑ K tomu blíže viz regest .
Svědkové:

N/A

Pečeti:

N/A

Kancelářské poznámky:

N/A

Jazyk:
čeština
Forma dochování:
  • A: N/A
  • B: prostý opis
Archivní signatura uvedeného dochování:
  • A: N/A
  • B: NK Praha; MS 95 Osek; aktuální uložení neověřeno
Digitalizáty a reprodukce:
  • A: N/A
  • B: N/A
Edice:
  • Pekař 1933-IV, s. 217‒218, č. 4.
Regesty a výtahy:
  • Hlaváček a kol. 1987, s. 30, č. 148 .
Literatura:
  • Dobiáš 1933, s. 341.
  • Dobiáš 1936, s. 53.
  • Vermouzek 1962, s. 167‒168.
  • Bartoš 1965, s. 210‒211.
  • Šmahel 1986–1987, s. 30.
  • Grygiel – Zilynskyj 1990, s. 19, pozn. 58.
  • Šmahel 1990, s. 376‒377.
  • Šmahel 1993-III, s. 170, 372‒373, pozn. 319
  • Šmahel 2002-II, s. 1355‒1356.
  • Čornej 2011, s. 112, pozn. 16.
  • Bystrický 2013, s. 184‒185.
Komentář:

Bartoš zmiňuje jakýsi dodatek, v němž rozhodčí oznamují, že místo pečeti táborského hejtmana Jana Hvězdy, jenž zemřel po napsání hlavních listů, byl mír zpečetěn pečetí jeho nástupce Bartoně a že za zemřelého Heřmana z Borotína nastoupil v jeho funkci oprávce hlavních listů Petr Zmrzlík ze Svojšína. Bartoš 1965, s. 211.

Způsob zpracování regestu:
Dle edice Pekař 1933-IV, s. 217‒218, č. 4.
Autor regestu a datum zpracování:
ZV; 2023-06-02
Zpětná vazba
Jméno
E-mail
Komentář
Kolik je pět plus sedm? (číslem)

    Přepis regestovaného dokumentu

    Ve jméno Boží amen. My Jan Roháč z Dubé, Aleš z Žeberga, Jan Hvězda z Viecemelic a Kuneš z Bělovic se pány, rytíři, zemany, panošemi, městy a obcemi Táborskými a Orebskými i všelijakými osobami k zákonu Božímu a nám příchylnými vyznáváme tímto listem obecně všem nynějším i budoucím, jenž tento list uzří, čísti budou anebo čtouc uslyší: tak jakož z přepuštění Pána Boha všemohúcího z jeho divných soudův pro naše prohřešení a pro jeho svatých přikázání přestupování rozličné nechuti, různice, záhuby, krve prolévání i jiné nesnáze byly sou vznikly mezi námi s jedné a mezi moudrými a opatrnými purgkmistry, konšely i vší obcí měst Pražských i jinými pány, rytíři, panošemi, městy i obcemi k zákonu Božímu a k nim příchylnými z strany druhé, z níchžto různic a nechutí ty velebné pravdy, o něž sme se zasadili, veliké umdlení, věrní veliké škody a zámutky jměli sou a nepřátelé Boží i naši ti sou se tím zsílili a velice zveličeli, o kteréžto nechuti a různice mocně s obou stranou na ubrmany jsme uričili, jakož toho listové s obou stranu pod základy a pokutami velikými jsou udělány. Kteřížto ubrmané za jeden člověk smluvivše se, před obcemi velikými s obou stranú na poli u Vršovic vyrčení a výpověď sou učinili a konečně a křesťansky nás smluvili a smířili, jakož té ubrmanské vejpovědi listy pod ubrmanskými pečeťmi oběma stranama jsou vydány, kterúžto ubrmanskú výpověď i ten křesťanský mír tudíž my i všecky obce s velikú vděčností, s velikým veselím a radostí zjevně přijali sme a přijímáme tímto listem tu vejpověď ubrmanskú držeti a ten slavný mír tvrditi, v něm státi a trvati s Boží pomocí beze všeho přerušení do té smrti. Pakli by kto ten slavný mír v čem zrušil, jehož Bože nedaj, anebo zrušili a k tomu se podlé seznání a rozkázání jednostajného urozených pánův Heřmana z Borotína a Smila z Šternberga neokázali a neodbyli, tak jakož list náš s rukojměmi učiněný okazuje, tehdá najprvé ten nebo ti, jenž by ten mít a vejpověď rušili, čest a víru, pokuty i základy v hlavním listu položené ztratí a věčně svého práva a řádu, kteréhož jest v této zemi požíval, má zbaven býti. A na takového neb takové všickni společně za jednoho člověka, jenž v zákoně Božím odpočíváme a tento slavný vel svatý mír zdržíme, jakožto na nevěrného a bezectného, jenž cti ani víry ani žádného řádu a práva nemá, máme dopomoci a jeho z sebe vyobcovati. A jestli že by ten nebo takový hrady, tvrze anebo města jměli, takových za jeden člověk slibujem a máme dobývati, tak vždy, aby ten nebo takové připraveni byli a tomu míru slavnému nepřekáželi a z něho se nikoli nevytrhovali et cetera.

    Způsob zpracování přepisu:
    Dle edice Pekař 1933-IV, s. 217‒218, č. 4.
    Autor přepisu a datum zpracování:
    ZV; 2023-06-02
    Copyright © AHISTO 2020–2023
    Projekt je spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu Éta.