Matouš ze Žíchova a Třebívlic (Mathuss z Zwyechowa odjinud z Trzebiewlicz) oznamuje, že již jeho otec Zikmund z Třebívlic a Žíchova (Zigmund z Trzebiewlicz odjinud z Ziechowa, otec muoj) dbal na spravedlivé skutky a pronásledoval různé nepravosti. Proto když Matouš zjistil, že opat Konrád (Cunrad, opat) a konvent kláštera na Strahově (konvent kláštera strahovského) nad Prahou (nad městem Prahú) uložil jejich poddaným nespravedlivá břemena ve vsi Pátek, odkázané jeho předky klášteru, zmocnil se vsi zpět (zmocniev se sě s pomocí boží a dobrých lidí) a osvobodil (spustil sem a tiemto listem spusťujem) své poddané, jejich dědice a nástupce ve vsi Pátek (lidem našim na Pátku, jich dědicóm a budúcím) od těchto nespravedlivých břemen. Pevně stanovuje povinnosti uvedených poddaných, kteří musí napříště odvádět z každého lánu 72 grošů (dva a sedmdesát grošuov), polovinu na svatého Jiří (den svatého Jiřie najprv příštieho) 23. dubna a polovinu na svatého Havla (den svatého Havla potom příštieho) 16. října, a poskytnout 4 žence na sklízení obilí (čtři žence k žetí obilé našeho) nebo rovněž 4 dělníky (čtři dělníky, na čemž bychom dělati kázali), 2 strychy ječmene, 2 snopy (dva strychy ječmene a dva bzy) a 4 kury (se čtverem kur) mezi svatým Martinem (mezi svatým Martinem) 11. listopad a Vánocemi (Vánoci) a půl kopy vajec (puol kopy vajec). Kromě toho jsou povinni z každého lánu dovážet do dvora ve jmenované vsi vůz plný sena z jejich luk (vuoz sena z luk našich), 4 vozy kamene (čtři vozy kamene) a do Loun (do Lún) nebo do Třebívlic (do Trzebiewlicz) vůz s 10 strychy obilí (jednu vozbu s desieti strychy obilé). Zemskou berni a další poplatky mají odvádět ve stejné výši, jako tomu bylo v minulosti.
- purkmistr a rada města Loun (purgmistra a rady města Lunského)
- Jan z Budihostic a Chlumčan (Jana z Budiehosticz odjinud z Chlumczan)
- Matouš ze Žíchova: ?; černá v misce z přírodního vosku; přivěšená na pergamenovém proužku
- město Louny: SIGILLUM.CIVITATIS.DE.LVNA; přírodní v misce z přírodního vosku; přivěšená na pergamenovém proužku
- Jan z Budihostic: ?; černá v misce z přírodního vosku; přivěšená na pergamenovém proužku
- A: Monasterium
Přepis regestovaného dokumentu
Já Mathuss z Zwyechowa odjinud z Trzebiewlicz oznamuji tiemto listem obecně všem, nynějšieho jakožto budúcieho věku, lidem, ktož tento list čísti anebo čtúce slyšeti budú, tak jakož zčastné paměti statečný Zigmund z Trzebiewlicz odjinud z Ziechowa, otec muoj, patře k tomu, což jsem znamenati mohl, kudy by sobě a kterak miesto budúcieho života zdělati mohl přiebytku zde i se mnú věčného nemaje všelikých nepravostí, kteréž by k potupě duše jeho šly nenavidie, i znamenav také jednu zvláštní nepravost, kterak Cunrad, opat, a konvent kláštera strahovského nad městem Prahú položený, ves a zbožie naše pak řeřené od předkuov našich k tomu klášteru a záduší pohřiechu mylnému dánú, v záhubné a přitištěné podacie vydal a vysázil jest břemeny proti lásce křesťanské dosti nesnešetedlnými, ty lidi naše na tom zboží obtieživ, kteréžto nepravosti a břemena v tom podaciem listu zejména napsána zmocniev se sě s pomocí boží a dobrých lidí svrchupsaného poslupného dědictvie našeho svrchupsaným lidem, dědicóm a budúcím jich vzav nato řádu spasitedlnú z dobré vuole spustil jest, nechtie nepravosti takových trpěti ani jich k potupě duše své požívati, v kterémžto skutku dobrém srvchupsaným otcem naším sjednati sě žádaje, taková přimyšlená a nad lásku křesťanskú nesnešeteldná břemena jmenovaným lidem našim na Pátku, jich dědicóm a budúcím spustil sem a tiemto listem spusťujem, nechtie by ode mne anebo od mých dědicuov a budúcích svrchupsaní lidé kterakkolivěk byli obtěžováni. Než toliko takovými poplatky mně a budúcím mým ti lidé, dědici a budúcí jich budú zavázáni, jakož teď pořád psány a jmenováni budú: Najprve každého lánu svrchupsaní lidé, dědici a budúcí jich mně, dědicóm a budúcím mým dva a sedmdesát grošuov rozdielně platiti mají, polovici den svatého Jiřie najprv příštieho, totiž šest a puol kopy grošuov, a druhú polovici tolikéž den svatého Havla potom příštieho, a tak vždy na každý rok po vše časy budúcie. K tomu také z každého lánu na každý rok čtři žence k žetí obilé našeho na Pátku anebo čtři dělníky, na čemž bychom dělati kázali, nám dávati mají, a dva strychy ječmene a dva bzy mezi svatým Martinem a Vánoci na každý rok se čtverem kur dávati mají a puol kopy vajec na každý rok, když bychom přikázali. Také z každého lánu vuoz sena z luk našich nám do dvora našeho tudiež a čtři vozy kamene, na hromadě v skále vzaného, voziti mají na jez anebo k jinému dielu, kteréžmuž bychom kázali, a jednu vozbu s desieti strychy obilé, anebo s čím bychom kázali, do Lún anebo do Trzebiewlicz na každý rok z každého lánu učiniti mají, a což jest viece poplatkuov a robot uročných v listu podaciem napsáno, kterýmž ti lidé svrchupsaným opatu a klášteru byli zavázáni, ty my od sebe i od svých budúcích odmietame, nechtiece jich žádnú měrú požívati toliko na těch, kteréž v tomto listu napsány stojie konečně přestaváme. A což by sě pak berně zemské obecně a jiných řáduov susedských a súdu súsedského v tom podaciem listu od svrchupsaných opata a konventu kláštera strahovského vydaného dotýkalo, chcme, aby v též mieřě toho tak požívali a ty řádové tak šly jakožto i dřieve jsú požívali bez omylu všelikakého. Toho na potvrzenie a paměť věčně trvající já Mathuss svrchupsaný pečeť svú a pro lepšie svědomie poctivých a opatrných purgmistra a rady města Lunského a slovutného Jana z Budiehosticz odjinud z Chlumczan pečeti k mé zvláštní prosbě k tomuto listu jsú přivěšeny. Jenž dán léta od narozenie Syna Božieho tisícieho čtřstého třicátého v pondělí po neděli letare Ierusalem.